دیگر از ریاضی نترسید! | راهکارهای حل ترس و تنفر از ریاضی برای دانش آموزان

اکثر ما ریاضی را به عنوان درسی می‌شناسیم که دانش‌آموزان از آن متنفرند. بسیاری از ما هرروز می‌شنویم که “ریاضی سخت است.” یا “از ریاضی متنفرم.” اما چه چیزی باعث می شود که بسیاری از دانش آموزان از ریاضی خوششان نیاید؟ چه کاری می‌توان انجام داد تا اطمینان حاصل شود که ریاضیات برای آنان نیز سرگرم‌کننده و لذت‌بخش است؟
اگر فرزند شما در میان دانش‌آموزانی است که از ریاضی متنفرند، راه‌هایی برای کمک کردن به او وجود دارد. در ادامه بخوانید تا دریابید که چرا نفرت از ریاضی بسیار رایج است و چگونه می‌توانید به فرزندتان کمک کنید تا موضوع را فراتر از اعداد و معادلات ببیند.

چهار دلیل برای نفرت از ریاضی و چگونگی برطرف کردن آن‌ها

دلیل1: راه‌های محدودی برای نمره گرفتن از آن وجود دارد.

در درس‌هایی مثل انشا یا ادبیات، نمرات می‌توانند از فاکتورهای مختلفی مثل خلاقیت، املا، دستور زبان، سبک، علائم نگارشی و غیره به دست بیایند. اما در ریاضی این‌طور نیست. یک پاسخ یا غلط است یا درست.
راه‌حل: به فرزند خود کمک کنید تا روی درک مطالب تمرکز کند.
به فرزندتان کمک کنید تا یاد بگیرد که به جواب رسیدن، چه غلط چه درست ارزشمند است. با خواندن از روی کتاب و جزوه و حفظ کردن مطالب، کسب نمرات بالا بسیار دشوار می‌تواند باشد، چرا که راه‌های متفاوتی برای سوال‌های متفاوت وجود دارد. اگر فرزند شما سخت کار کند و مفاهیم را به درستی درک کند، این امکان وجود دارد که در امتحان‌هایش نمره‌ی بالایی کسب کند.

دلیل2: دانش‌آموزان فکر می‌کنند ریاضیات کسل‌کننده است.

برخی از دانش‌آموزان از ریاضی خوششان نمی‌آید زیرا فکر می‌کنند کسل‌کننده است. آن‌ها در مورد اعداد و فرمول‌ها هیجان‌زده نمی‌شوند، همان‌طور که درباره تاریخ، علم، زبان‌ها یا موضوعاتی که ارتباط شخصی با آنها آسان‌تر است هیجان‌زده می‌شوند. آنها ریاضیات را ارقامی انتزاعی و بی‌ربط می بینند که درک آن‌ها دشوار است و نفرت از ریاضی را منطقی می‌دانند.
راه‌حل: ریاضی را به سناریوهای زندگی واقعی متصل کنید.
به فرزند خود نشان دهید که چگونه ریاضیات با سناریوهای دنیای واقعی ارتباط دارد تا علاقه او را به موضوع برانگیزد. اگر اقوام یا دوستانی دارید که با اعداد و ارقام سر و کار دارند، از آن‌ها بخواهید دفعه بعد که به ملاقات فرزندتان می‌آیند در مورد شغل خود صحبت کنند. همچنین می‌توانید به نقش ریاضیات در زندگی روزمره اشاره کنید، مانند اعلام ساعت یا خرید کردن طبق بودجه‌ای که دارید.

دلیل3: نیاز به حفظ کردن زیادی دارد.

بسیاری از دانش آموزانی که با ریاضیات مشکل دارند، با حفظ کردن تمام قوانین و معادلات مربوطه مشکل دارند. درصورتیکه، حفظ کردن تنها بخشی از یادگیری ریاضی است.
راه‌حل: روی حل مسئله تمرکز کنید.
به جای صرفاً حفظ کردن، دانش آموزان باید بر درک چگونگی و چرایی کارکرد این فرمول ها تمرکز کنند. دانش‌آموزانی که هنگام یادگیری ریاضی به حفظ کردن وابسته هستند، نمی‌توانند دانش خود را به کار ببرند و وقتی از آنها خواسته می‌شود خارج از چارچوب فکر کنند، ناامید می‌شوند.
در اوقات فراغت فرزندتان، بازی های فکری مبتنی بر اعداد را به او پیشنهاد دهید که به جای حفظ کردن، بر ایجاد مهارت‌های حل مسئله تمرکز دارد. این‌ها می توانند یک راه سرگرم‌کننده برای برانگیختن هیجان فرزندتان در مورد ریاضیات باشند.

از این بازی های فکری برای شروع استفاده کنید:

کدام رقم بین اعداد 1 و 1000 بیشترین فراوانی را دارد؟
پاسخ :”1″
چه 3 عدد مثبت وقتی با هم ضرب و جمع می شوند یک نتیجه را به دست می آورند؟
پاسخ: “1، 2، و 3.”

دلیل4: مستلزم اشتباهات زیاد است.

برای یادگیری، ریاضی نیاز به اشتباهات زیادی دارد. دانش‌آموزان باید همان نوع سؤالات را بارها و بارها تکرار کنند تا زمانی که به پاسخ‌های مناسب دست یابند و این می‌تواند ناامیدکننده باشد و در نهایت باعث نفرت از ریاضی شود. دریافت مکرر پاسخ های اشتباه می‌تواند اعتماد به نفس فرد را تحت تاثیر قرار دهد و باعث شود که از موضوع دوری کند.

راه‌حل: نشان دهید که اشتباه کردن بخشی از یادگیری است.

مهم است که کودکان از کارهایی که چالش برانگیز هستند و به کار سخت نیاز دارند اجتناب نکنند. به کودک خود کمک کنید تا بفهمد که هرچه دریافت پاسخ صحیح سخت‌تر باشد، زمانی که او در نهایت آن را حل کند، رضایت‌بخش‌تر خواهد بود. اگر فرزندتان در حین یادگیری ریاضی دلسرد شد، به او یادآوری کنید که اشتباه کردن تنها بخشی از فرآیند یادگیری است. این درس ارزشمند هم در کلاس درس و هم در کل زندگی کاربرد دارد.

در نهایت..

فرزند شما می تواند یاد بگیرد که ریاضی را دوست داشته باشد، فقط به این دلیل که فرزند شما در حال حاضر به ریاضی علاقه نشان نمی دهد، به این معنی نیست که او هرگز به ریاضیات علاقه نشان نخواهد. مجموعه‌ی “استاد ریاضی” در حال حاضر دارای انواع تدریس‌های آنلاین و حضوری خصوصی است که می‌تواند به شما کمک کند تا فرزندتان نفرت از ریاضی را کنار بگذارد.

 

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

غلبه بر اضطراب ریاضی

آنچه در این پست میخوانید اضطراب ریاضی چیست؟ راهکارهای کاهش اضطراب ریاضی 1. هوشمندانه مطالعه کنید. 2. در کلاس ریاضی…

بیشتر بخوانید

روش های یادگیری ریاضی دانش آموزان پایه ابتدایی

آنچه در این پست میخوانید تکالیف ریاضیچگونه کودکان 8-12 سال را با ریاضیات آشتی دهیم؟1. بازی‌های ریاضی انجام دهید.2. او…

بیشتر بخوانید

چگونه ریاضی را به آسانی یاد بگیریم؟ 10 راهکار موثر برای دانش‌آموزان

آنچه در این پست میخوانید اهمیت ریاضی در زندگی روزمره چیست؟نکات و ترفندهایی برای یادگیری آسان ریاضی1.تمرین کردن، هر چیزی…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *