روش های یادگیری ریاضی دانش آموزان پایه ابتدایی

آیا ریاضیات در خانه‌ی شما یک مسئله‌ی ترسناک است؟ یا فرزندان شما در برابر یادگیری ریاضی مقاومت می‌کنند؟ نگران نباشید در این‌جا به شما آموزش می‌دهیم چگونه آن‌ها را با ریاضیات آشتی دهید.

تکالیف ریاضی

بیایید با این شروع کنیم که “تکالیف ریاضی” به شما چه حسی می‌دهد؟ مهم‌تر از آن چه احساسی در فرزند شما ایجاد می‌کند؟
احساسات بسیاری از کودکان نسبت به ریاضی، درست در کلاس چهارم تغییر می‌کند. آن‌ها یا احساس می‌کنند ریاضیات به شدت سخت و غیرقابل فهم است یا به طرز ناامیدکننده‌ای، خسته کننده است. والدین در این شرایط باید چه کار کنند؟
ابتدا ” من در ریاضی استعدادی ندارم” را از دایره‌ی واژگان خانواده‌ی خود حذف کنید. فرزند شما نباید آن را بگوید و شما نیز نباید آن را بگویید حتی اگر احساس کنید درست است.
از فرزندتان بخواهید که تکالیفش را انجام دهد و نظرات خود را مثبت نگه دارید. اگر کودکتان هنگام انجام ریاضی دچار تنش است، از معلمش راهنمایی بخواهید.
مهم‌تر از همه، جدا از تکالیف، با ریاضیات سرگرم شوید.

وظیفه‌ی شما این است که در زندگی روزمره، لحظات قابل آموزش را به دست آورید. به سوالات فرزندتان گوش دهید، از خودتان سوال بپرسید و درست در کنار او، بیاموزید.به خودتان به چشم حامی و تشویق‌کننده فرزندتان در این مسیر نگاه کنید.

چگونه کودکان 8-12 سال را با ریاضیات آشتی دهیم؟

1. بازی‌های ریاضی انجام دهید.

احتمالا راجع به بازی‌های دم‌دستی‌ای مثل اتللو، بتل‌شیپ و امثال آن‌ها شنیده‌اید. اما چه‌طور است راجع به مکعب‌های ریاضی، دو کارتی و بازی‌های جدیدتر و معماهای خلاقانه‌تر نیز بگردید؟ هرچه‌قدر ریاضیات را با بازی‌ها بیش‌تر درگیر کنید، کودک شما لذت بیش‌تری از آن خواهد برد.

2. او را مجبور به خواندن ریاضی نکنید.

بیایید حقیقت را بپذیریم، تکرار خسته‌کننده‌است. درست است که فرزند شما آن فلش‌کارت‌ها را برای یادگیری ریاضی دارد اما حتی آن‌ها هم نباید برایش آزاردهنده باشند. بگذارید کودکتان با میل خودش به سمت آن‌ها بیاید و بخواهد که خودش را با ریاضیات سرگرم کند.

3. به فرزند خود کمک کنید ریاضیات را در زندگی روزمره لمس کند.

بگذارید ببینند شما مسافت پیموده شده و میزان بنزین مصرف شده را محاسبه می‌کنید. با توجه به بودجه‌ی خود در فروشگاه بهترین خرید را می‌کنید وقتی فرزندان شما علاقه‌تان نسبت به ریاضیات را ببینند ( به لذت بردنتان از استفاده ریاضی اشاره کنید) ارزش آن را درک خواهند کرد.

4. به فرزندتان مدیریت پول را آموزش دهید.

دفتری به فرزندتان بدهید و از او بخواهید درآمد و هزینه‌هایش را ثبت کند. به او کمک کنید تا یاد بگیرد که پول‌های تولدش را مدیریت کند. اگر می‌خواهد از شما پول قرض بگیرد، به او یادآور شوید که باید سر موعد پول را برگرداند.

5. علایق فرزندتان را در نظر بگیرید.

ریاضی تقریباً با هر علاقه‌ای مرتبط است. برای درک بهتر، چند مثال می‌زنم:
آیا فرزند شما طرفدار فوتبال است؟ درصد مالکیت توپ در هر مسابقه را تخمین بزنید. تعداد شوت‌ها و شوت‌های درون چهارچوب را بشمرید و محاسبه کنید کدام تیم شانس بیشتری برای گل زدن داشته است.
آیا فرزند شما علاقه‌مند به مد است؟ از یک فروشگاه پارچه دیدن کنید و هزینه‌ی لازم برای دوختن یک لباس زیبا را محاسبه کنید.
اگر فرزند شما به کامپیوتر علاقه نشان می‌دهد، او را در یک کلاس برنامه‌نویسی مبتدی ثبت‌نام کنید.
فرزند شما از ساختمان‌ها و سازه‌ها لذت می‌برد؟ طراحی و ساخت یک سازه‌ی پیچیده مناسب اوست.

6.سوالات ریاضی متفکرانه بپرسید.

آیا در مطب دکتر منتظر هستید؟ انتظار رسیدن غذای خود را می‌کشید؟ در ایستگاه نشسته‌اید و چشم‌انتظار اتوبوس مورد نظرتان هستید؟ در مقابل وسوسه‌ی چک کردن گوشی و سر و کله زدن با فضای مجازی مقاومت کنید. بهترین زمان برای صحبت کردن راجع به ریاضی است.
” به نظرت 1 قاچ از یک پیتزای 2 قسمتی بزرگ‌تر است، یا 3 قاچ از یک پیتزای 4 قسمتی؟” روی دستمال نقاشی بکشید.
“اگر نصف باک بنزین مصرف کرده باشیم، چه زمانی باید سوخت گیری کنیم؟”
” به ازای هر چند نفر یک صندلی توی اتوبوس داریم؟”

7. از کتاب‌های تصویری ریاضی کمک بگیرید.

اگر فرزندتان حافظه‌ی تصویری خوبی دارد، استفاده از کتاب‌های مصور می‌تواند به او کمک بسیاری برای یادگیری ریاضی بکند. کودکان با تصاویر ارتباط بهتری برقرار می‌کنند و از دیدن کتاب‌های مصور لذت می‌برند بنابرین یک کتاب تصویری می‌تواند به یادگیری او در ریاضی کمک فاحشی بکند.

8. یک گردش مربوط به ریاضی

اگه دور و بر شما موزه یا جایی هست که به درس ریاضی مربوط می‌شود، ایده‌ی گردش در آن‌جا، ایده‌ی جذابیست. معمولا بچه ها وقتی از نزدیک اتقاقات را می‌بینند به درک بهتری از مسائل می‌رسند. همین‌طور میتونین با معلم‌های ریاضی صحبت کنید و برای گردش و تفریح مربوط به این درس ایده بگیرید.

9. در مورد افراد مشهور دنیای ریاضی با فرزندان خود صحبت کنید

قصه‌های جالبی در دنیای ریاضی وجود دارد که با یک سرچ ساده می‌توانید به آن‌ها دست پیدا کنید. برای مثال مریم میرزاخانی دختری که علاقه‌مند به نویسندگی بود سر از ریاضیات در آورد و برنده‌ی فیلدز شد. یا کارل فدریش گاوس ریاضی‌دانی بود که پدرش تلاش می‌کرد او را از تحصیل منع کند، اما در آخر به او لقب شاهزاده‌ی ریاضی‌دانان را دادند.

10. پافشاری برای لذت بردن از ریاضی.

خیلی از ما در رویارویی با بسیاری از مشکلات مضطرب می‌شویم و احساس می‌کنیم دنیا به پایان می‌رسد. از طرفی انسان‌هایی هستند که با آرامش می‌نشینند و کارهای مختلف را امتحان می‌کنند تا مشکل را حل کنند و از آن لذت می‌برند.
این راهیست که همه‌ی ما باید در مواجهه با ریاضی در پیش بگیریم. این فقط یک مسئله است که باید حل شود. یک پاسخ وجود دارد. صبر ( و گاهی اوقات کمک از دیگران). به یاد داشته باشید چیزهای سرگرم‌کننده لزوماً آسان نیستند و چالش ریاضی همان چیزیست که آن را سرگرم کننده می‌کند.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

غلبه بر اضطراب ریاضی

آنچه در این پست میخوانید اضطراب ریاضی چیست؟ راهکارهای کاهش اضطراب ریاضی 1. هوشمندانه مطالعه کنید. 2. در کلاس ریاضی…

بیشتر بخوانید

دیگر از ریاضی نترسید! | راهکارهای حل ترس و تنفر از ریاضی برای دانش آموزان

آنچه در این پست میخوانید چهار دلیل برای نفرت از ریاضی و چگونگی برطرف کردن آن‌ها دلیل1: راه‌های محدودی برای…

بیشتر بخوانید

چگونه ریاضی را به آسانی یاد بگیریم؟ 10 راهکار موثر برای دانش‌آموزان

آنچه در این پست میخوانید اهمیت ریاضی در زندگی روزمره چیست؟نکات و ترفندهایی برای یادگیری آسان ریاضی1.تمرین کردن، هر چیزی…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *