چگونه ریاضی را به آسانی یاد بگیریم؟ 10 راهکار موثر برای دانش‌آموزان

درگیر شدن با ریاضی برخی از دانش‌آموزان را مضطرب می‌کند درحالیکه در برخی دیگر استرس را کاهش می‌دهد. گاهی اوقات ممکن است احساس کنید یادگیری آسان ریاضیات یک افسانه است اما به همان اندازه‌ای که خواندن مباحث ریاضی از حساب تا جبر می‌تواند ترسناک به نظر بیاید وقتی دقیق‌تر به آن نگاه می‌کنیم، می‌تواند موضوع بسیار جالبی باشد. بنابرین اگر شما نیز از آن دسته از دانش‌آموزانی هستید که می‌خواهید با ریاضیات آشتی کنید و آن را ساده‌تر یاد بگیرید، به شما پیشنهاد می‌کنیم در ادامه‌ی این مقاله همراه ما باشید.

اهمیت ریاضی در زندگی روزمره چیست؟

قبل از این‌که بخواهیم ریاضی را یاد بگیریم، باید بدانیم چرا به ریاضی احتیاج داریم. ریاضی برای همه است. چه سبزی‌فروشی که پولش را می‌شمارد و خواهان باقی‌مانده‌ی پولش است، چه اتاق‌های هیئت مدیره شرکت‌های بزرگ، همه و همه با ریاضی سر و کله می‌زنند. ریاضی یک روش زندگی است و هرچه زودتر با آن کنار دوست شویم، جالب‌تر و ماجراجویانه‌تر می‌شود.

به هرحال چه محاسبه‌ی صورت‌حساب‌های خریدهایمان باشد و چه مطالعه‌ی موثر برای امتحان ترم، ما از ریاضیات در زندگی روزمره‌ی خود استفاده می‌کنیم.

نه تنها این، بلکه ریاضی برای دنبال کردن بسیاری از مشاغل نیز مفید است. حتی فعالان در زمینه‌ی هنر نیز باید از پلی به اسم “ریاضی” عبور کنند، همان‌طور که در تبلیغات، اقتصاد یا حتی فیزیک و شیمی به ریاضی احتیاج داریم و ما این‌جا در سایت استاد ریاضی به شما این اطمینان را می‌دهیم که ریاضیات تبدیل به یک کابوس نمی‌شود، بلکه آن را برای شما تبدیل به یک زمین بازی برای کشف و برانگیختن کنجکاوی می‌کنیم.

بهترین راه برای یادگیری ریاضی چیست؟

ریاضی از آن دسته موضوعاتی‌ است که در هر زمانی می‌توان آن را به صورت کاربردی یاد گرفت.هنگامی‌که در حال تاب خوردن هستید، منتظر اتوبوس نشسته‌اید یا هنگامی که از پنجره به بیرون نگاه می‌کنید و فکر می‌کنید آیا ساختمان مقابل یک مثلث قائم‌الزاویه تشکیل می‌دهد یا خیر، می‌توانید ریاضیات را در پیرامون خود ببینید و درک کنید.

بهتر است ریاضیات را با ذهنی تازه و نه با ذهنی خسته مطالعه کنید چراکه یادگیری ریاضی به معنای واقعی کلمه استفاده از ذهن است. به همین دلیل است که یادگیری ریاضی کارکرد حافظه را بهبود می‌دهد و خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد.

نکات و ترفندهایی برای یادگیری آسان ریاضی

1.تمرین کردن، هر چیزی را بهبود می‌بخشد.

بیایید نگوییم تمرین کردن، همه مشکلات را حل می‌کند. بگوییم هرچه بیش‌تر خودتان را با ریاضیات درگیر کنید؛ به برتری بیش‌تری می‌رسید. حافظه‌ی شما، حافظه‌ی طوطی نیست. برای تمرین باید طیف گسترده‌ای از سوالات را حل کنید تا به تسلط بیش‌تری برسید.

در حقیقت حتی روزی نیم‌ساعت برای عالی بودن در ریاضیات کافیست. تمرین کردن به شکل مستمر به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را تقویت کنید و ما در این راه به شما توصیه می‌کنیم خود را پایبند به یک کتاب نکنید و منابع مختلفی را امتحان کنید تا به سبک و روش‌های مختلفی برای حل مسائل مسلط شوید.

2.اینترنت راهی است برای پیشرفت در ریاضی.

می‌توانید نمونه سوالات مختلف را دانلود کنید. در موضوعاتی که برایتان مشکل است، کلاس ثبت‌نام کنید. در سایت‌های مختلف بپرسید و یا حتی یک جستجوی ساده در گوگل بکنید. به هرحال، راه حلی دریافت می‌کنید. در سایت استاد ریاضی نیز می‌توانید، نمونه سوال‌های مختلف را پیدا کنید، از ویدیوهای آموزشی استفاده کنید و با استادهای مجرب کلاس خصوصی بردارید تا بتوانید در ریاضیات پیشرفت کنید.

به هرحال هرچه بیش‌تر کاوش و بحث کنید چه با معلمان، چه با هم‌کلاسی‌ها و چه در اینترنت، در ریاضیات پیشرفت چشم‌گیرتری خواهید داشت.

همچنین می‌توانید بازی‌های مرتبط با ریاضی را انجام دهید تا به بخشی از فعالیت‌های سرگرم‌کننده‌ی شما تبدیل شود و از شکل و شمایل استرس‌زای خود خارج شود.

3.فرمول‌ها را بنویسید و یاد بگیرید.

نوشتن فرمول‌های معادلات مختلف راه خوبی برای شروع است. هرچه‌قدر فرمول‌ها را بیش‌تر ببینید، در حافظه‌ی شما بیش‌تر تثبیت می‌شود. حتی می‌‌توانید یک قدم جلوتر بروید و با فرمول‌ها کارت درست کنید و با دوستانتان بازی کنید.

می‌توانید آن‌ها را روی کاغذهای یادداشت بنویسید و بالای میز مطالعه‌تان یا هرجایی که چشمتان به دیوار می‌خورد، قرار دهید.

4.منشا مباحث ریاضی را بفهمید تا یادگیری آن آسان شود.

ریاضیات مانند دروس حفظی نیست. همه مباحث بهم وابسته هستند و در سراسر دنیا هدف، استدلال، منطق و راه‌های مختلفی برای یادگیری آن وجود دارد. بنابرین مهم است که بفهمیم یک فرمول، معادله یا فرمول خاص از کجا نشئات گرفته است تا راحت‌تر آن را بفهمیم.

5.تلاش کنید تا مباحثی که شک دارید را درک کنید.

در ریاضیات مهم است که شک و شبهات خود را مشخص کنید تا درک معادلات، فرمول‌ها  و سایر موارد آسان‌تر شود. بیخیال شک و تردیدهای خود نشوید زیرا این کار باعث می‌شود در درازمدت سختی بکشید و همه چیز پیچیده‌تر شود. در عوض از کسی کمک بخواهید؛ از یک دانش‌آموز، یک معلم یا حتی معلم مدرسه‌تان.

6.اصول اولیه‌ی خود را رها کنید.

اغلب در حین یادگیری ریاضی می‌توانیم اصول اولیه‌ی خود را رها کنیم اما این اصول مثل سنگ بنای هر ساختمانی هستند، بنابرین ایده‌ی خوبیست که اصول و ساختار خود را مجددا مرور، بازنگری و حتی گاهی پاک کنید.

این به شما کمک می‌کند تا درک خود را از ریاضیات شکل دهید و سوالات و مسائل را حل کنید. سعی کنید مفاهیم را حفظ نکنید، چرا این کار بر یادگیری شما اثر معکوس خواهد گذاشت.

مباحث ریاضی دارای توالی هستند، بنابرین مهم است که قبل از شروع به کار بر روی راه‌حل‌های پیچیده‌تر دیگر بر اساس درک اصول ، درک کاملی از مفاهیم اساسی که زیربنای یک مبحث ریاضی هستند، داشته باشید.

7.محیط مناسبی برای یادگیری ریاضی ایجاد کنید

در حالی که انجام محاسبات در هر جایی که احساس راحتی می کنید کاملاً خوب است، اما همچنان باید سعی کنید از نور طبیعی خورشید به قدر کافی یا محیطی تمیز و بدون حواس پرتی مانند تلویزیون، تلفن، تبلت مطمئن شوید.

در مدراس به بچه‌ها توصیه می‌شود که نموداری از تمام روش ها و فرمول های ریاضی تهیه کنند و آن را در اتاق خود نصب کنند تا مدام آن‌ها را ببینند. در این روش، دانش‌آموزان با دیدن مکرر نمودار متوجه می‌شوند که چگونه واقعاً یک مسئله‌ی ریاضی را حل کنند چرا که در مسائل ریاضی بهتر است شخص مسئله را از ریشه درک کند تا این‌که صرفاً راه حل را حفظ کند. بنابرین انجام فعالیت‌های خلاقانه این‌چنینی برای کسانی که فکر می‌کنند ریاضیات دشوار است؛ مفید خواهد بود

8.ریاضیات را با دنیای پیرامون خود تطبیق دهید.

همان‌طور که گفتیم، ریاضی یک درس روزمره‌ست و عملاً یک مهارت زندگیست. هرچه بیش‌تر در موقعیت‌های واقعی ریاضیات را به کار بگیرید و نسبت به آن کنجکاو باشید، آن را بهتر یاد خواهید گرفت.

نشستن در یک رستوران و محاسبه‌ی مالیات بر ارزش افزوده، گرفتن وام مسکن، محاسبه‌ی سود سپرده و همه‌ی این‌ها مثال‌هایی از کاربردهای ریاضیات در زندگی روزمره‌ی شما هستند. از ریاضیات استفاده کنید، از مغازه‌دار تخفیف بخواهید و درصد تخفیف را حساب کنید.

9.چیزی را حفظ نکنید.

حفظ کردن در ریاضیات بیهوده است زیرا هر معادله‌ای و مسئله‌ای، ترکیبات منحصر به فرد خود را دارد. به‌جای حفظ کردن مفاهیم را درک کنید و بیاموزید که چرا برخی از مفاهیم به روش‌های خود کار می‌کنند. موارد اعمال و کاربرد آن‌ها را درک کنید.

10.روی یک مسئله یا معادله‌ی ریاضی تمرکز کنید

تمرکز جنبه‌ی بسیار مهمی از ریاضیست، مگر این‌که مسئله در ذهن شما کامل جا بیوفتد و جزوی از ناخودآگاه شما شود که حتی در این‌صورت، برای حل یک مسئله، باید از دیدگاه‌های مختلف به آن نگاه کنید. این بدان معناست که شما باید تبدیل به متفکران مختلفی که خارج از چهارچوب به مسائل نگاه می‌کنند، شوید.

هر معادله‌ای راه حلی دارد، به جای رد شدن از مسائل، تلاش کنید حلش کنید. از شکست نترسید و در صورت لزوم، کمک بخواهید. این‌که نتوانسته‌اید یک مسئله را به درستی حل کنید، به این معنی نیست که نمی‌توانید هرگز آن را حل کنید.

با این حال، اگر در حال شرکت در امتحانی هستید، ابتدا روی سوالاتی که به راحتی می‌توانید پاسخگو باشید، تمرکز کنید تا بتوانید نمرات خوبی کسب کنید و سپس روی حل مسائل سخت‌تر تمرکز کنید تا زمان کافی باقی بماند و همچنان نمره‌ی خوبی در کارنامه‌ی خود داشته باشید. بعد از آزمون می‌توانید در مورد حل سوال بحث کنید، راه حل پیدا کنید و دفعه‌ی بعد یاد بگیرید.

نتیجه گیری

بنابرین سعی کنید این ده نکته را خوب به خاطر بسپارید و تنفر خود را از ریاضیات که ناشی از یاد نگرفتن آن است، کنار بگذارید تا به توانید به آسانی آن را یاد بگیرید. به یاد داشته باشید، برای رسیدن به نتیجه‌ی دلخواهتان باید وقت زیادی را بگذارید، صبور باشید و مستمر تلاش کنید و باور داشته باشید که از پس آن برمیایید.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

غلبه بر اضطراب ریاضی

آنچه در این پست میخوانید اضطراب ریاضی چیست؟ راهکارهای کاهش اضطراب ریاضی 1. هوشمندانه مطالعه کنید. 2. در کلاس ریاضی…

بیشتر بخوانید

روش های یادگیری ریاضی دانش آموزان پایه ابتدایی

آنچه در این پست میخوانید تکالیف ریاضیچگونه کودکان 8-12 سال را با ریاضیات آشتی دهیم؟1. بازی‌های ریاضی انجام دهید.2. او…

بیشتر بخوانید

دیگر از ریاضی نترسید! | راهکارهای حل ترس و تنفر از ریاضی برای دانش آموزان

آنچه در این پست میخوانید چهار دلیل برای نفرت از ریاضی و چگونگی برطرف کردن آن‌ها دلیل1: راه‌های محدودی برای…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *